69% minder tweedehandse motorfietsen ingeschreven in december

Nieuwe motorfietsen halen wel een positief resultaat in 2023 (+2,7%).

05/01/2024

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de situatie samen : “De nieuwe motorfietsen volgen dit jaar een nogal hobbelig parcours met ups den downs, een beetje zoals het weer dit jaar. Na de ‘down’ van november volgde een nieuwe dip in december. Er werden vorige maand 617 nieuwe motoren ingeschreven, een daling van -31,3% ten opzichte van december vorig jaar. Dit is voornamelijk te wijten aan eigenaars die de inschrijving van hun nieuwe motorfiets uitstellen tot januari 2024 wegens commerciële acties zoals een verlengde garantieperiode.

Toch heeft de markt van de nieuwe motorfietsen zich in het regenachtige 2023 goed herpakt met een stijging van +2,7% waardoor er over het volledige jaar 25.359 nieuwe exemplaren werden ingeschreven. Dit goede resultaat is voor een beperkt deels toe te wijzen aan de levering van eerder bestelde motoren die in 2023 werden geleverd – dit fenomeen is echter veel minder uitgesproken dan in de autosector. We merken nog steeds veel interesse in de showrooms, waar de motor zijn plaats als file-alternatief steeds manifester begint op te eisen. Het voordeel van de motorfiets daarbij is dat het nuttige (woon-werkverkeer) naadloos kan gekoppeld worden aan het aangename (vrije tijd en vakantie).

Honda (3.993 exemplaren) werd in 2023 met voorsprong het best verkopende merk voor BMW (3.366), Yamaha (2.904), Kawasaki (2.042) en Piaggio (1.628).

De tweedehandsmarkt is in december historisch zwaar onderuit gegaan: er werden vorige maand immers -69,2% minder occasie moto’s ingeschreven dan vorig jaar waardoor het maandvolume is gedaald van 7.235 tot 2.228 eenheden. Randbemerking hierbij is wel dat vorig jaar in december veel meer tweedehandse motorfietsen werden ingeschreven dan normaal omdat heel wat motorrijders nog snel een occasie hebben geïmmatriculeerd vooraleer de motorkeuring van kracht werd. Toch is de situatie op de tweedehandsmarkt ronduit dramatisch.

 Gecumuleerd over het volledige jaar loopt het verlies op tot net geen 25.000 motoren oftewel een verlies van -30,5%. Het verlies op de tweedehandsmarkt bedraagt dus ongeveer evenveel motoren als het totale aantal inschrijvingen van nieuwe motorfietsen… De Belgische motorrijder die zijn motor van de hand doet, blijft nog steeds zijn toevlucht zoeken tot verkoop in het buitenland of aan buitenlandse opkopers om op die manier te ontsnappen aan de verplichte keuring voor occasiemotoren. Daardoor zal het Belgische motorenpark op termijn sterk afnemen en dat zal ernstige gevolgen zal hebben voor de motoreconomiedealers en de onderdelenleveranciers.  

In de werkplaatsen werd 2023 getekend door perioden van uitzonderlijke drukte voor en na de zomer. Daarna werd het daarentegen uitzonderlijk kalm door maanden van aanhoudende regen en stormen.”

Feedback uit de showroom

Positief is dat de leveringen van nieuwe motorfietsen in 2023 vlotter verliepen en dat heel wat achterstallige motoren (eindelijk) hun weg vonden naar hun popelende eigenaars. Deze inhaalbeweging verklaart deels de goede cijfers van het afgelopen jaar, hoewel de leveringsproblematiek minder acuut was dan in de autosector. Daarnaast werden er ook redelijk wat motoren geleverd aan starters die net hun rijbewijs hebben gehaald en die direct hun motor willen meenemen en inschrijven wanneer als deze beschikbaar is - weer of geen weer...

Het aanhoudend slechte weer heeft in de afgelopen maanden wel roet in het eten gegooid. Hoewel we gematigd positieve feedback horen over de showroombezoeken heeft het regen- en stormweer van de afgelopen maanden er toch toe geleid dat er potentieel onbenut is gebleven. Tegelijk merken we dat heel wat klanten wachten op de commerciële acties van januari (we zien verschillende merken nu al schermen met verlengde garantieperiodes, wat heel wat klanten ertoe aanzet om het inschrijven van de nieuwe motor uit te stellen tot 2024) en dat bepaalde merken belangrijke nieuwigheden pas echt gaan invoeren in 2024. Daardoor zijn we momenteel als het ware in een niemandsland terechtgekomen en we verwachten dat de klant in januari-februari terug in grotere aantallen naar de showrooms gaat trekken.

De motordealers die we contacteerden hebben al bij al een positief gevoel voor 2024. Wat hen daarbij ook opvalt, is dat de klanten vaak al goed hun ‘huiswerk’ hadden gedaan en duidelijk wisten wat ze wilden kopen, waardoor bestelbons vaak snel konden getekend worden. Ook merken de dealers dat steeds meer mensen zich tot de motor wenden als oplossing voor de schier eindeloze files. 

Bij de tweedehandsmotoren is het aanbod bij de dealers vaak beperkt wegens enerzijds te weinig instroom/aanbod (verminderde verkoop in de afgelopen jaren) en anderzijds het feit dat een aantal zich niet wil bezig houden met de tijdrovende tweedehandskeuring (daar bestaan ondertussen overigens al gespecialiseerde bedrijven voor). We horen feedback uit het dealernet dat vooral de lichtere en goedkopere motoren nog goed verkopen terwijl de zwaardere en relatief duurdere modellen blijven staan. Wat wel stokken in de wielen kan steken bij de aankoop van een tweedehandse motor, zijn de hoge intrestvoeten op financieringen waardoor menig kandidaat-koper moet afhaken.

De agenda’s van de werkplaats zijn een tijdlang overboekt geweest met lange wachttijden tot gevolg maar we zagen een sterke terugval in het najaar en daar zit het extreem slechte weer natuurlijk voor iets tussen. Voor volgend jaar wordt er opnieuw veel drukte verwacht omwille van de gestegen verkoop in 2023. Er wordt ook meer en meer gebruik gemaakt van vervangmotorfietsen bij onderhoud – als gevolg daarvan leggen invoerders ook dat vlak meer verplichtingen op die niet altijd haalbaar of wenselijk blijken voor de motordealers.

------------------------------------------------------

Nvdr : alle detailcijfers en verdere analyse vindt u hierna.

Gedetailleerde cijfers en analyse van de tweedehands- en nieuwmarkt

1. Tweedehandse motoren

De invoering van de motorkeuring voor tweedehandsmotoren blijft een negatieve impact hebben op de inschrijvingen omdat heel wat motoren worden uitgevoerd naar het buitenland en dus van de markt verdwijnen. De weerslag zien we ook duidelijk in december: -69,2%, of amper 2.228 exemplaren. Hieronder de verdere details. Over het volledige jaar lopen we al aan tegen een achterstand van net geen 25.000 stuks.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen (december 2023)

Alle gewesten en provincies krijgen zware klappen

Vlaanderen is ook over het volledige jaar 2023 de grootste tweedehandsmarkt (60%) maar verloor toch -26,8% . De daling doet zich in Vlaanderen in elke klasse door en nu zelfs ook bij de lichtste klasse tot 125cc! Wallonië verliest nog meer (-34,4%) : daar verliezen alle klassen van vanaf 126cc ongeveer één derde ! In Brussel een gelijkaardig scenario als in Vlaanderen, en nu verliezen de lichtere klassen daar ook steeds meer.

Ook op provinciaal vlak is het huilen met de pet (helm) op, want de landskaart kleurt in alle provincies diep bloedrood. In Wallonië zien we in alle provincies dalingen tussen -33% en -40%, aan Vlaamse kant overal tussen -27 en -29%, behalve in Antwerpen waar het rode cijfer ‘beperkt’ blijft tot net geen -24%.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (december 2023)

De lichtste klasse verliest nu ook

Opvallend is dat de lichtste klasse steeds slechter begint te scoren – belangrijk want bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc een derde van de markt. Ook de zware jongens (+1.001cc) blijven met cijfer van 22,6% (21,5% gecumuleerd) nog groot. Door de motorkeuring verliezen alle klassen van meer dan 125cc in december niet minder dan tussen de 70% en 80% ten opzichte van vorig jaar… Du jamais vu.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen  – per cilinderinhoud (december 2023)

Alleen Indian en Aprilia kleuren groen in 1 klasse, al de rest van de markt kleurt rood

In de gecumuleerde Top10 niets dan verliezers met dieprode cijfers die gaan van ongeveer -21% tot -43%.

De negatieve cijfers gelden overigens voor alle Top-10 klasseringen in de verschillende cilinderklassen. Er zijn slechts 2 uitzonderingen: Indian scoort een +10% in de +1.001-cc klasse en Aprilia een +2,7% in de 501-750cc.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk  (december 2023)

2. Nieuwe motorfietsen

Ditmaal geen goede cijfers bij de nieuwe motoren: het aantal inschrijvingen daalde aanzienlijk ten opzichte van december 2022:  -31,3%, dat zijn 281 eenheden minder. Het aanhoudend slechte weer van december zit daar voor een groot deel tussen want de regen en stormen hielden de klanten thuis. Het was dan ook redelijk kalm in de showrooms, gelukkig kwamen sommige merken in december al op de proppen met hun commerciële acties waardoor er toch nog redelijk wat bestelbons konden worden getekend.  

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen (december 2023)

De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan.  Vlaanderen groeit met +5,0% en blijft de grootste regio met 57,6% van de totale verkoop van nieuwe motorfietsen in ons land. Wallonië neemt 35,4% (+5,7%) voor zijn rekening en Brussel daalt met -1,2%. Op provincieniveau kleurt dus enkel Brussel lichtrood.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per regio (december 2023)

Gecumuleerd over de volledige 12 maanden zien we de alweer de bevestiging van een tendens bij de nieuwe motoren : de kleinste klasse tot 500c verliest het meest, zowel in december als op jaarbasis. De klassen vanaf 501cc groeien wel op jaarbasis. De sterkste groeier is anderzijds de klasse 751-1.000cc dank zij enkele interessante nieuwe modellen die recent op de markt zijn gekomen. Kunnen we opnieuw het gezegde “Een zware, mijn ware…” bovenhalen? We zijn ook benieuwd naar de impact van onder andere de nieuwe BMW R1300GS wanneer deze volop beschikbaar zal zijn.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud (december 2023)

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (december 2023)

Het natte weer van het afgelopen voorjaar en zomer, en ook van de extreem natte herfst,  hebben zeker minder verkoop betekend dan wat potentieel mogelijk was. Ook blijft er nog een wispelturige beperkte beschikbaarheid in de markt. Toch blijft het gecumuleerde resultaat van de nieuwmarkt (+2,7%) al bij al nog bevredigend. Vooral Kawasaki, Honda en Yamaha doen het merkelijk goed terwijl BMW en KTM nog redelijk goed groeien en ook Suzuki stilaan terug in the picture komt.

Anderzijds merken we wel dat de lichtste klassen stilaan meer en meer in de rode cijfers beginnen te geraken.

----------------------------------------------------------------------

TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

Brussel, 5 januari 2024

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy